asd

Miksi historia on niin rikas inspiraation lähde peleille?

Erilaisia pelejä on valittavana vaikka kuinka paljon. Peliala onkin yksi idearikkaimmista aloista, jossa mielikuvituksella ja innovaatioilla on iso merkitys. Teemoja peleihin on valtava määrä ja inspiraation lähteenä voikin helposti toimia mikä tahansa elokuvista urheiluun tai satujen fantasia maailmoista kirjoihin ja omiin kokemuksiin. Myös historian eri tapahtumia on käytetty hyvin paljon pelien valmistamisessa. Mutta miksi historia on niin suosittu inspiraation lähde moniin peleihin?

Pelejä on tänä päivänä valtava määrä eikä niiden suosio pelaajien keskuudessa tunnu laantuvan. Osa tykkää verkossa pelattavista peleistä, toiset tietokone- ja konsolipeleistä. On myös niitä, jotka ovat innokkaita perinteisten lautapelien pelaajia. Pelasipa pelejä sitten lautapelien muodossa tai tämän päivän uusimmilla laitteilla, aiheita peleihin on moneen lähtöön. 

Pelien valmistajat saavat inspiraationsa peleihin milloin mistäkin ja aiheisiin tuntuu olevan vain mielikuvitus rajana. Siksi peliala onkin varmasti yksi niistä mielikuvituksellisimmista aloista. Lisäksi teknologian kehitys mahdollistaa omalta osaltaan pelien kehittymisen entisestään, mikä luo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. 

Historian tapahtumat pelien muodossa

Yksi suosituimmista aiheista peleissä tuntuu olevan myös historia ja sen eri tapahtumat ja henkilöt. Historia näkyy monella tapaa lauta- ja tietokonepeleissä. Lisäksi moni casino käyttää historiaa kolikkopeleissään teemana. Eri peleissä se voi näyttäytyä hieman eri tavoin. Lautapeleissä historia näkyy pelilaudalla ja nappuloissa sekä pelin tavoitteessa. Nettikasinoilla kolikkopelit voivat olla jonkun historian tapahtuman tai hahmon ympärille rakennettu, jolloin keloilla pyörii vaikka erilaisia kuvia antiikin Kreikan ajoilta. Tietokonepeleissä mahdollisuudet ehkä hieman monipuolisemmat, sillä vuorovaikutus pelaajan kanssa on toisenlaista. 

Historiallisten tapahtumien käyttäminen peleissä ei toisaalta yllätä, sillä niitä käytetään myös inspiraation lähteenä elokuville. Erilaisia historiaan liittyviä elokuvia on tänä päivänä todella paljon ja ne ovat aina kiehtoneet katsojia. 

Pelin valmistajille historia tarjoaa pelin luomisessa mielikuvituksen käyttöä eri tavalla. Toisaalta se voi myös olla oppimisprosessi historian saloihin, jos haluaa tehdä pelistä hyvin lähelle todellisia historian tapahtumia. Monesti pelien tarkoitus ei kuitenkaan ole näyttää mitä historiassa todellisuudessa tapahtui, vaan enemmän halutaan näyttää miten eri asiat menneisyydessä toimivat. Tämä toki aina vaatii hyvin paljon taustatutkimusta eri tapahtumista, maantieteellisista eroista ja henkilöhahmoista. 

Pelien avulla voidaan siis kertoa millä tavoin maantiede voi muokata sivilisaatioiden kehitystä tai miten keskiaikainen Eurooppa pirstoutui poliittisesti. Pelaajalle voidaan antaa joku rooli, joka myös mahdollisuus muuttaa tarinaa eri tavoin riippuen miten päättää pelissä edetä. Tämä mahdollistaa Egyptin hallinnan kautta aikojen tai Rooman kaatumisen estämisen tai mahdollisuuden torjua ristiretkiläisiä. 

Pelaajalle mahdollisuus vaikuttaa historiaan

Koko maapallon historiaan liittyy valtava määrä erilaisia tapahtumia, joista saa loistavia ideoita pelaamiseen. Peleissä voidaan käyttää maailman eri kolkissa käytyjä sotia tai muita historiallisia hahmoja. Se on omalla tavallaan pelaajille myös kiehtovaa päästä kokemaan historiaa hieman eri tavalla ja olla mukana tarinassa sekä muuttaa sitä ilman, että historia ja menneisyys muuttuvat oikeasti. 

Lähestymistapa voi olla hyvin realistinen menneisyyteen nähden tai peleissä voi yhdistyä monet eri menneisyyden tapahtumat. Mahdollisuuksia peleihin on todella paljon ja valmistajat voivat päättää miten paljon pelaaja voi vaikuttaa eri asioihin. Jotkut menneisyyteen liittyvät voivat tarjota pelaajalle esimerkiksi mahdollisuuden luoda omia strategioita ja päätöksiä tavoitteensa saavuttamiseksi pelissä. 

Monet ovat esimerkiksi lukeneet kirjoja historiasta ja sen tapahtumista. Jokaiselle lukijalle kirja näyttäytyy samalla tavalla, vaikka joitain tulkintaeroja toki voi olla. Peleissä pelaajat pääsevät historiaan käsiksi ihan eri tavalla, kun valintoja voidaan tehdä itse ja tarinasta voi tulla aivan toisenlainen kuin mitä se todellisuudessa on joskus ollut. 

Monipuolinen historia loistava inspiraation lähde

Kun miettii mitä kaikkea historiaan mahtuu ja millaisia tapahtumia ympäri maailmaa on käyty läpi, ei ole oikeastaan mikään ihme, että se toimii niin loistavana inspiraation lähteenä pelialalla. Se luo valtavasti mahdollisuuksia luoda erilaisia pelejä, oli ne sitten pelattavissa tietokoneella, verkossa tai pelilaudalla. Se on samalla oppimismatka menneisyyteen niin pelinvalmistajille kuin pelaajillekin. 

Monet pelit tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden pelaajalle päästä kokemaan historia hieman eri tavalla, kuin mitä on kirjoista luettu. Samalla avatuu mahdollisuus olla mukana historian tapahtumissa ja muokata niitä ihan uudella tavalla. Kukapa ei haluaisi kokea kiehtovaa Egyptiä ja hallita sitä vuosien ajan tai hypätä mukaan merirosvoseikkailuun ja kokea maailma ihan eri tavalla. Historia voi kiehtoa pelaajia aivan uudella tavalla. 

- Mainos -spot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Uutiset

Viimeaikaiset